Sunday, July 18, 2010

Wajarkah Anak ke Tadika Seawal Umur 4 Tahun?


Assalamu’alaikum wrt wbt….

Ini adalah jawapan saya kepada soalan yang diajukan oleh seorang pengunjung blog. Saya ingin berkongsi bersama anda semua.

Terima kasih kerana sudi mengunjungi blog saya.Semoga puan mendapat manfaat daripada blog tersebut.

Mengenai pertanyaan puan, sebagai Muslim sewajarnya kita meletakkan antara kriteria utama untuk kita menghantar anak ke taska atau tadika, ialah institusi tersebut mestilah Tadika Islam. Ini berpandukan beberapa sebab:

1. Makanan: makanan yang dberikan kepada anak kita perlulah yang halal dari hukum syarak.Jika kita menghantar anak di tadika yang bukan Islam,maka ianya amat meragukan samada makanan yang diberikan kepada anak kita adalah halal ataupun tidak.

2. Pengajaran & Pembelajaran: Amatlah penting bagi kita memberikan pendidikan yang terbaik kepada anak dalam semua segi. Sebagai seorang Muslim, pendidikan Islam perlulah diterapkan sejak dalam kandungan lagi. Pendidikan mudah seperti membca doa makan, membaca ayat-ayat lazim dan sebagainya adalah latihan mudah bagi anak pada usia muda.Jika dihantar ke tadika bukan Islam, dikhuatiri akan ada unsur-unsur agama lain yang akan diajar kepada anak.

3. Role model: Anak memerlukan role model yang terbaik. Maka kita sebagai Muslim tentunya mahu seorang Muslim yang menjadi contoh kepada anak kita. Dari aspek pemakaian guru di sekolah, cara percakapan dan sebagainya memberikan contoh kepada anak kita.

Jika puan menekankan soal bahasa, sekarang banyak tadika Islam yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai medium utama.

Soalan tentang adakah sesuai anak dihantar ke tadika pada usia 4 tahun, ianya terpulang kepada ibu bapa itu sendiri. Pelbagai aspek perlu diambil kira sebelum menghantar anak ke tadika. Saya sendiri menghantar anak ke tadika pada usia 4 tahun kerana:

1. Potensi diri: Setiap kanak-kanak mempunyai potensi diri tertentu yang perlu digilap dan dibentuk dengan baik. Dengan menghantar anak ke tadika seawal usia 4 tahun, dia dapat dilatih dan diajar oleh guru yang berpengalaman. Daripada duduk di rumah menatap TV dan bermain games, alangkah elok dihantar ke tadika agar dia dapat belajar.

2. Sosial: Anak dapat meluaskan lagi komunikasinya dengan persekitran dan orang lain. Dia akan banyak berfikir jika dia banyak bergaul. Cuma ada beberapa kekhuatiran daripada ibu bapa jika anak mendapat sesuatu yang tidak baik seperti belajar perkataan yang tidak baik atau bergaduh. Ibu bapa tidak perlu risau,itu semua adalah proses pembelajaran dan ianya normal.Tanganinya dengan baik dan bijak.

3. Belajar: Seawal usia 4 tahun, anak boleh belajar pelbagai benda. Janganlah mengharap yang tinggi-tinggi seperti tahu proses tambah,tolak atau hafal sifir. Bukan itu yang mereka belajar.Apa yang mereka akan belajar adalah asas membaca, mengira, menulis seperti mengikut garisan. Alhamdulillah anak saya pun sudah menulis semua nombor. Bermain pun adalah proses belajar seperti memasukkan air ke dalam botol dengan menggunakan sponge.Ianya dapat merangsang otak anak dan melatih koordinasi mata dan tangan.

Saya harap, informasi yang sedikit ini dapat membantu puan membuat keputusan samada ingin menghantar anak puan atau tidak.Jika tidak, itu pilihan puan.Namun puan perlulah membuat aktiviti berjadual yang berfaedah dan baik untuk perkembangan anak puan di rumah.

Sekian, terima kasih.

1 comment:

  1. As salam...
    sy mencari taska area seksyen 7, shah alam. Masih dlm dilema tidak tahu mana yg terbaik. anak2 sy berumur 2 tahun 8 bulan dan bayi 8 bulan. harap ummi asyiq boleh bantu.

    ReplyDelete