Thursday, June 17, 2010

Mengapa Anak Menangis

Mengapa anak anda menangis yer…Mesti ada sesuatu yang dia rasa tidak selesa.Sebagai seorang ibu, anda mesti tahu dan kenal anak anda. Mesti tahu mengapa dia menangis dan bagaimana pula hendak menanganinya…Jom! Saya ader listnyer…

1. Anak anda mungkin tidak selesa dengan lampinnya yang basah dan masih tidak bertukar. Ada anak yang lampinnya sudah penuh hanya 2/3 jam. Mereka akan jadi tidak selesa jika lampin mereka penuh dan mula membasahi seluarnya. Jadilah ibu yang alert!

2. Mungkin anak anda lapar.Bagi yang masih bayi, kekerapan mereka menyusu adalah setiap 2/3 jam.Bagi anak yang lebih besar, di antara waktu makan, berilah mereka makanan ringan tetapi yang berkhasiat. Adalah amat penting anda mempunyai makanan simpanan di rumah. Jika memasak pula, masaklah yang mudah, berkhasiat dan ringkas agar anak tidak tunggu lama.

3. Anak anda mungkin kembung perut. Periksa perut mereka. Bagi yang masih bayi, amalkan urutan di sekitar perut mereka. Atau anda boleh mendukung mereka dengan meletakkan perut anak di atas bahu anda @ meniarapkan mereka di atas peha anda sambil menggosok belakang mereka bagi memberi sedikit tekanan kepada perut bayi anda. Lakukan sehingga mereka sendawa (burp)

4. Anak anda mungkin demam. Sila baca artikel saya ‘ Kalau Anak Demam’.

Jika anak masih masih lagi menangis, bawalah anak anda berjumpa doktor. Penting bagi anda sebagai seorang ibu mengetahui tentang teknik keselamatan di rumah. Jika berkesempatan, pergilah kursus2 tertentu.

Sebagai seorang Muslim, amalkan doa2 tertentu agar anak kita sentiasa dilindungi dari gangguan syaitan. Bacaan al-Qur’an juga boleh membantu kita dalam mendidik dan menjaga anak2.

Semoga anda mendapat walau sedikit manfaat dari artikel ini

No comments:

Post a Comment