Thursday, June 17, 2010

Jika Anak Demam...

Salam to all my frenz....

Ader tips yang nak dikongsi jika anak anda demam, batuk dan selsema. Ini sedikit pengalaman dan pembacaan.

1. Jika anda mula syak anak demam, hadkan aktivitinya. Jgn terlalu lasak.Jika ader vitamin di rumah cuba bagi vitamin kepada si manja.Selepas beberapa jam cuba ambil suhu badannya.Cara mudah letakkan tangan anda di bawah lengan nya untuk merasa suhu.

Ader anak yang alah kepada vitamin C.Jadi cuba perisa lain seperti Anggur.

2. Jika masih demam, mula langkah pertama anda dengan memberikan paracetamol (ubat demam) yang ada di rumah. Pastikan tarikh luputnya. Ubat demam selalunya diberikan setiap 6/8 jam 3/4 kali sehari. Anda mesti displin dalam memberikannya ubat.

3. Dalam masa yang sama, ambil kain basah dan lekapkan pada dahi, bawah lengan (ketiak), belakangnya dan celah kelangkang.Jika demam berterusan, jumpa doktor.

4. Anak anda susah makan ubat? Cuba campurkan di dalam susu atau minuman kesukaannya. Jangan putus asa….Kalau nak anak anda sihat, anda mesti sabar ok!

5. Jika anak anda selsema, ada satu pesan orang tua yang saya amalkan dan insayAllah mujarab. Setiap kali mandi, jgn basahkan kepalanya.Cuba juga air kunyit.Sapu di batang hidung anak anda.InsyaAllah selsema cepat kering

6. Kalau batuk pula…saya tak berapa sarankan makan ubat batuk.Apa yang boleh anda lakukan cairkan susunya Jika sebelum ini 5 scoop, kurangkan kepada 3 scoop.Atau tetapkan 5 scoop tapi lebihkan air.Jauhkan makanan berminyak, ais dan minuman dlm peti sejuk.

7. Yang paling penting pastikan rumah anda bersih dan hygienic.Mop rumah anda, lap semua bahagian dengan detol.Sapu semua habuk dan sawang.Juga pastikan kipas/aircond yang digunakan bersih.Lagi satu pastikan setiap hari anda membasuh alas tidurnya atau sekurang2nya menjemur tilam dan selimut mereka.

Sekian. Moga ada manfaatnya.

2 comments:

  1. saya ada terbaca...(tapi entah dimana...lupa) xboleh campurkan ubat spital dengan susu...sebab susu mengandungi kalsium dan kalsium akan meneutralkan kesan ubat.....
    Allahu a'lam...saya pun xpernah cari dan jumpa apa2 hujjah tentang hal ini....

    ReplyDelete